Spreken & Luisteren

In de taalboekjes, ook in jouw nieuwste taalmethode, staan bij de lessen Spreken & Luisteren (Mondelinge Taalvaardigheid) suggesties om kinderen gesprekken te laten voeren en die op te nemen. Waarom staan die lessen nooit op mijn lijstje van lessen die ik moet geven als invalleerkracht? Geven al die leraren waar ik voor kom vervangen hun… Lees Meer

Meten!

Heb jij je leesonderwijs op orde? Natuurlijk heb je dat. En daardoor gaan alle kinderen bij jou geletterd van school. Zeker weten? Bereik je dat door goed leesonderwijs of is er meer voor nodig? Leesbevordering bijvoorbeeld? Of een effectieve aanpak waarin alle kinderen zelf kinderboeken willen gaan lezen … Dat laatste is nog wel een… Lees Meer

Vluchtheuvel

Het mooie aan een vluchtheuvel is, dat  je er als voetganger even op adem kunt komen bij het oversteken naar de andere kant van de weg. Je richt je op het voorbijkomende verkeer, dat nu nog alleen maar van rechts komt, om te bepalen wanneer je de oversteek gaat maken. Muurvast Werk je in het… Lees Meer

Zó klaar met die scheiding …

Het onderwijs heeft last van hoge werkdruk, onderwijsvernieuwingen die niet voldoende van de grond komen en adviseurs die maar blijven inspireren en uitleggen hoe het eigenlijk zou moeten. We doen de verkeerde dingen. Vakkenvullers Waar het onderwijs nog veel meer last van heeft is de scheiding der vakken. Een oud gegeven dat ooit is ontstaan toen… Lees Meer

Het spel én de knikkers: innoveren

Gamification: Je onderwijs voorzien van een spelelement om leren dat bij kinderen past, mogelijk te maken. In het najaar raakte ik op mijn eerste invalschool geboeid door het knikkerspel van de kinderen op de speelplaats. Dat leidde tot een project dat ik afgelopen maand in Vlissingen heb afgerond. Ik heb er zelf een rijke ervaring… Lees Meer