Fragmenten

Van Tosca Menten leerde ik dat het vanaf groep 3 beter is om een fragment uit een kinderboek voor te lezen en dan op een pikant punt te stoppen dan het HELE boek voor te lezen. Een cliffhanger nodigt uit om het boek zelf te gaan lezen. En dat is toch wat we willen?

Ober

Onderzoek laat zien dat voorbeeldgedrag grote invloed heeft op het gedrag van een kind. Ouders die lezen geven een signaal af dat kinderen misschien wel oppikken maar misschien ook wel helemaal niet. Of ze gaan er later wat mee doen. Mijn ouders lazen geen boeken maar wel 2 papieren kranten. Elke dag. Mijn moeder werkte in hotels en mijn vader was ober in een sterrenrestaurant. Ze vonden dat ze met de gasten een gesprek aan moesten kunnen gaan over actuele onderwerpen. Dat leverde in die tijd namelijk vaak een forse fooi op. Vandaar het Eindhovens Dagblad en de Telegraaf. Ze lieten mij zien dat lezen bij het leven hoort. Mijn vader had het weer van zijn vader. Opa zat elke dag sigaren rokend aan de leestafel die centraal stond in zijn café-restaurant.

Onderwijs

Leraren die ELKE DAG tijdens het kwartier ‘lezen in je eigen boek’ ook lezen in hun eigen (kinder)boek, laten zien dat lezen er gewoon bij hoort in een gezond leven. De aandacht voor gezonde voeding is een must maar aandacht voor lezen is dat ook. Als je als leraar wekelijks 1 uur en 15 minuten mag lezen in de boeken die jij leuk vindt, dan lees je op jaarbasis 3000 minuten in de baas zijn tijd. Hoe gaaf wil je het hebben? Dus leraren die zeggen dat ze geen tijd hebben om kinderboeken te lezen, die reken ik voor dat ze in 50 uur per schooljaar makkelijk 25 kinderboeken kunnen lezen. Dan ben je op de hoogte en krijg  je zelf ook plezier in lezen en dát straal je weer uit op de kinderen.

 

Leeftijdsgrens

Een fragment voorlezen uit een boek dat je zelf écht grappig of interessant vindt, dat gaat wat teweegbrengen bij kinderen. Ik heb het zelf regelmatig ervaren toen ik dagelijks in een andere klas kwam om in te vallen de afgelopen 2 jaar. Zo was ik Bizar aan het lezen van Sjoerd Kuijper. Wat een fantastisch boek! De kinderen van groep 7 in Domburg zagen me gieren van het lachen en vroegen me wat ik daar aan het lezen was. En of ik wat wilde voorlezen. Natuurlijk. Ze vonden het een hilarisch boek. Bizar. En dat is het ook. Alleen … het staat te boek als 13+. Dus ik ben onmiddellijk gestopt en heb hen geadviseerd om dit boek zeker niet te lezen en de kaft goed in zich op te nemen voor als ze verplicht een boekenlijst aan moeten leggen. Ik weet zeker dat enkele leerlingen dat boek zijn gaan lezen. Doel bereikt. En nu is Bizar bekroond met een Zilveren Griffel. Misschien wordt het zelfs Goud. Maar Het werkstuk van Simon van der Geest maakt ook kan om van zilver naar goud te transformeren.

Concept

Van beide Zilveren Griffelboeken en van nog 17 kinderboeken heb ik Frappante Fragmenten laten inspreken door mensen die van voorlezen houden of die een mooie stem hebben. Frappante Fragmenten is uitgegroeid tot een concept dat bijdraagt aan het leesoffensief dat vorig jaar gestart is om kinderen aan het lezen te krijgen. Door stemmen te laten horen, krijgen kinderen naast visuele informatie ook nog een emotionele auditieve lading mee van een boek. De kans dat het boek mee mag met een kind wordt daardoor een stuk groter. Wil je weten hoe ik werk met die fragmenten? Kijk dan even op mijn blog over Frappante Fragmenten.