Frappante Fragmenten

Wie van voorlezen houdt kan meedoen met het unieke project van Quotes & Questions: Frappante Fragmenten. Doel van het project is: leerkrachten, leesconsulenten, bieb-ouders, pabo-studenten en onderwijsassistenten een extra tool in handen geven die kinderen helpt bij het kiezen van een kinderboek dat aanspreekt.

‘Dit is een leuk boek!’ zeggen kinderen in een boekenbeurt. Ja, dat klopt voor dát kind. Maar gaat dat voor alle kinderen op? Ik sprak met Annet Schaap over haar boek Lampje en vroeg haar hoe we kinderen aan het lezen krijgen. Ze vertelde dat haar zoon van 10 het boek nog altijd niet wilde lezen terwijl het debuut toch al een aantal prijzen had gewonnen. Volgens Annet komt dat omdat hij niet van lezen houdt; hij heeft nog niet het juiste boek gevonden. Paul van Loon zegt precies hetzelfde in aflevering 1 van de podcast Leesbeesten en Luistervinken. Een aanrader trouwens.

Boekkeuze

Dat vinden van het ‘juiste boek’ heeft me lang beziggehouden. En nog wel. Want hoe zoekt een kind een boek in de schoolbieb bijvoorbeeld? Volgens Manon Sikkel, van Geheimagent Oma en de Izzy Love-boeken, is de kaft van een boek enorm belangrijk. De uitgever bepaalt wat daarop moet komen en de illustrator levert als eerste de tekening daarvoor, vaak nog voordat het boek geschreven is. Als een kind een boek in handen heeft en de voorkant spreekt aan, dan is de kans groot dat het de achterkant bekijkt en de flaptekst gaat lezen. Misschien is de keuze nog niet gemaakt dus … dan nog even in het boek bladeren? Hierop heb ik de basis van Frappante Fragmenten ontworpen. Maar er is nóg iets.

Uit ervaring als leerkracht basisonderwijs weet ik dat kinderen het heerlijk vinden als iemand hen voorleest. Dat heb ik ook heel veel gedaan. Soms het hele boek maar meestal een fragment. En dan natuurlijk een frappant fragment zodat de kinderen na het voorlezen gaan vragen of ze het boek zelf mogen lezen. Want dat is wat mij betreft in deze tijd hard nodig: kinderen aan de boeken krijgen. Voorlezen moest een plaats krijgen in mijn nieuwe plan.

Podcast

Zo ben ik op Frappante Fragmenten gekomen: een concept voor alle professionals die met kinderen in scholen en bibliotheken werken. De kern is het selecteren van een aantal boeken uit je bieb die de moeite waard zijn voor kinderen maar die ze niet zo makkelijk pakken. Door voor te lezen kun je een kind misschien over een streep trekken zodat het dat boek mee gaat nemen naar huis of naar de klas. Er is al een aantal kinderboeken in de collectie van Frappante Fragmenten opgenomen. Iedereen met een mooie stem of iemand die van voorlezen houdt kan meedoen. Jij misschien ook wel. Je spreekt fragmenten van 2 boeken in en je krijgt naast de opnames die we van jou maken ook toegang tot alle beschikbare fragmenten. Dat schiet lekker op. Deelname is helemaal gratis. Gebruik van de beschikbare fragmenten ook. Win/win voor alle betrokkenen. En voor de kinderen nog het meest natuurlijk. Daar doen we het voor.

Code

Elk boek krijgt een unieke QR-code waarmee een kind met het boek in de ene hand en een telefoon of tablet in de andere hand direct toegang heeft tot een stem die van dat boek een fragment heeft ingesproken. En … er zitten al schitterende opnames bij. Dus: oortjes in of, nog beter, koptelefoon opzetten en luisteren naar de flaptekst. Dan weet je waar het boek over gaat. Vind je het niks dan kun je het boek meteen wegleggen. Misschien wil je toch nog even verder luisteren naar de eerste bladzijde. Dan hoor je hoe de schrijver zijn boek begint. Sommige schrijvers besteden heel veel aandacht aan de openingstekst op bladzijde 1. Net als de flaptekst kun je de eerste bladzijde gewoon meelezen. Tot slot nog even luisteren naar een fragment uit het boek waarin je de sfeer van het boek ervaart of naar een stukje waarin je hoort wat het ‘probleem’ is waar de hoofdpersoon mee worstelt. Dat is het Frappante Fragment. Hier kun je niet meelezen want we vertellen niet op welke pagina het fragment staat. Geef je helemaal over aan de stem van de voorlezer en ervaar de magie van audio, net als bij radio en podcast.

Werkwijze

Deelnemen aan een opname van Frappante Fragmenten betekent:

1 boek uitkiezen uit je eigen boekenkast of die van je school of bieb om voor te lezen.

1 boek kiezen uit de voorselectie die ik je toestuur via mail.

Zo gaan we te werk:

Werkwijze voorbereiding

1 Ik stuur je scans van 3 boeken die ik wil laten voorlezen.

2 Jij mag er daar 1 van kiezen. Die andere 2 gaan dan naar de volgende kandidaat. Wil je laten weten wat je kiest?

3 Je oefent van beide boeken de flaptekst, de eerste bladzijde en het Frappante Fragment. Soms is het interessant om voor 2 korte fragmenten te kiezen die samen een geheel vormen. Het kind hoort jou straks de flaptekst voorlezen, de 1e pagina en 1 fragment.

Werkwijze opname

1 We oefenen de teksten voor de microfoon met een koptelefoon op je hoofd zodat je hoort wat de kinderen straks gaan beleven. Je krijgt misschien nog een paar aanwijzingen.

2 We nemen jouw boek en het mijne op.

Werkwijze verspreiding

1 De fragmenten koppel ik aan een unieke QR-code die alleen beschikbaar is voor kinderen en professionals die deze code hebben. Een beperkte groep dus.

2 De codes van alle beschikbare fragmenten kun je downloaden zodat je ze kunt printen en in de beschikbare boeken in jouw bieb kunt plakken. En dan gaat het werken!

3 Kinderen pakken een boek en bekijken de kaft. Bevalt die, dan kunnen ze via de code luisteren naar een mooie stem en/of iemand die graag voorleest. Zo krijgen kinderen emoties mee en horen ze de kleur en de kracht van de taal die in het boek zit. Een mooie toegevoegde waarde om sneller het boek te vinden waar je naar op zoek bent.

4 Elk kwartaal krijg je een lijstje met nieuwe boeken waarvan de Frappante Fragmenten beschikbaar zijn.

Meedoen

Wil je je opgeven om op deze manier mee te doen? Klik dan op de knop hieronder, dan ga ik je bellen om iets af te spreken.

Schrijf je hier in voor de nieuwsservice
Druk op de knop, dan ga ik je terugbellen.

Heb je mensen in je netwerk of in je omgeving die het leuk vinden om enkele boeken op deze manier in te spreken? En wil je de data van de volgende opnamedagen in jouw regio weten? Dan is inschrijven op de berichtenservice een optie.