Greenscreen

Speelde jij ook ooit op een toneel met zo’n rood pluchen gordijn? Musical, schoolcabaret, revue of schooltoneel? Dat rode doek aan het begin en einde speelde een belangrijke rol. Ik maak in deze blog de verschuiving van warm rood pluche naar fris groen: het Greenscreen. Wat zijn de didactische mogelijkheden?

Musicalgeneratie

Veel leerlingen spelen in een musical op hun basisschool en vertonen creaties live aan het publiek. Je hebt vast ook al eens meegewerkt om zo’n evenement tot een succes te maken. Na afloop applaus vangen en dan valt het doek. De musicalcultuur is enorm gegroeid de afgelopen jaren. Van alles en iedereen maken Joop van den Ende en Albert Verlinden een aantrekkelijk zang- en dansspektakel. Het zal niet lang duren of we kunnen naar ‘Mies, de musical!’

Alternatief

Een paar maanden geleden was ik op het mediapark in het museum Beeld & Geluid voor een expositie over YouTube. Daar werd me duidelijk dat veel kinderen dromen van een optreden als YouTuber. Sommigen kunnen dat zelf of met wat hulp van vrienden. Zijn er leraren die met hun leerlingen meedenken om iets te creëren op video? Jij misschien? Dan zou ik graag met je in contact komen.

Met video kun je ook toneeltalent, zangtalent en vertelkunst etaleren. Door de ontwikkeling van de chroma-key-techniek en met een Greenscreen kun je kinderen nu eenvoudig in de wereld plaatsen die ze zelf bedacht, uitgekozen of gecreëerd hebben. Het is niet zo moeilijk als je misschien denkt. Video maakt de creatie nog duurzaam en herhaalbaar ook. Hoe zit dat bij jou op school? Werken jullie al met Video & Greenscreen?

Tekst

Elke succesvolle film of TV-serie heeft een tekst als basis. Een script brengt mensen in actie om tot creatie over te gaan: producenten, regisseurs, acteurs, componisten, decorbouwers, mensen van kostuums en schmink … Alles draait om tekst die geschreven moet worden of die je bij goeie schrijvers kunt vinden.

Bij de component ‘Creatief Denken’ in de onderwijsdoelen denk ik onmiddellijk aan de link met het schrijfonderwijs: schrijven voor Video bijvoorbeeld. De mogelijkheden voor kinderen zijn onbegrensd; er is heel veel mogelijk als je kinderen in de creatiemodus brengt. Ze worden enthousiast en willen vaak meteen aan de slag met een camera. Maar dan zal het wel ergens over moeten gaan wil het interessant zijn voor anderen om naar te kijken. Dus laat je kinderen eerst de tekst bedenken en schrijven en na een tekstbespreking nog eens reviseren tot hij echt helemaal TOP is. Daarna blijkt dat het vastleggen op video eigenlijk nog het minste werk is. Dit is waar jij als leerkracht voor zou kunnen kiezen. Ik heb er al veel ervaring mee opgedaan en het was altijd een succes. Er valt zoveel te ontdekken want er is heel veel talent onder de jeugd van tegenwoordig.

Jeugdliteratuur

Fragmenten uit kinderboeken lenen zich voor het opdoen van de eerste ervaringen. Je laat kinderen enkele fragmenten lezen en vraagt naar hun voorkeuren. De leukste fragmenten herschrijven de kinderen tot dialogen die ze instuderen. Ik werk vaak met dialogen van Guus Kuijer, bijvoorbeeld uit de Madelief-serie. Die bekken lekker en zijn makkelijk na te spelen. In de training Video & Greenscreen laat ik je voorbeelden hiervan zien.

Voor 2 typetjes die studenten pabo hebben bedacht, Bep & Betsy, schreef ik zelf een aantal dialogen. Zij zitten voor een groen scherm en doen alsof ze in een lunchroom zitten te praten over het gebruik in teksten van de punt, het vraagteken en het uitroepteken. Een groot voordeel van werken met een Greenscreen is dat de spelers gewoon in een kleine ruimte hun spel kunnen neerzetten en dat je er achteraf de juiste achtergrond bij zoekt. Hoe dat werkt, kun je in deze clip zien.

De stap naar het zelf schrijven van dialogen kun je makkelijk zetten door gebruik te maken van de schrijfdidactiek van Suzanne van Norden. Daarmee krijg je kinderen in de schrijfflow. De Taalronde is daar een zeer geschikte didactische werkvorm voor. Ze heeft er een boek over geschreven en in haar blogs kun je voorzichtig kennismaken met deze universele werkwijze die de basis van goed schrijfonderwijs kan vormen. De aantrekkingskracht van Video en Greenscreen is groot. Kinderen kunnen met hun ouders overwegen om het resultaat eventueel te publiceren op YouTube. Houd wel de auteursrechten van schrijvers en componisten in de gaten.

Greenscreen

Verruil het Rode Gordijn eens voor het Greenscreen en verbaas je over de creativiteit van jezelf en de kinderen waar je mee werkt.

Wil je suggesties om meteen aan de slag te gaan met kinderen? Of met je collega’s?  Meld je aan dan houden we je op de hoogte met tips . Je ontvangt nu al het GRATIS e-book Video & Greenscreen zodat je al wat kunt uitproberen. Succes gegarandeerd. Je krijgt ook als eerste alle informatie over de training die in het voorjaar beschikbaar komt en waarmee je Jeugdliteratuur lezen, Schrijven en Mediawijsheid kunt combineren tot 1 betekenisvolle activiteit.Het applaus dat je onder dat pluche gordijn gewoonlijk krijgt, maakt plaats voor views, likes en abonnees. Dat is wel even wennen misschien maar … onbetaalbaar.

 

 

The POWER is in the CLIP

 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *