Juf Ank kan schrijven

Wat kun jij van Juf Ank leren over schrijfonderwijs? Kraak de code!

De Luizenmoeder maakt mij 1 ding duidelijk: actrice Ilse Warringa speelt voortreffelijk en dat komt voor een deel doordat ze de dialogen van haar eigen rol heeft geschreven. Hier ligt een sleutel om de code te kraken voor jou als leraar basisonderwijs. Daar kom ik nog op terug.

Motivatie

Hoe zou het voor jou zijn als kinderen gemotiveerd aan de slag gaan met het schrijven van teksten? En daarmee keihard werken aan de Taaldoelen en de doelen van Mediawijsheid? En dat jij de stapels matig matig geschreven opstellen niet hoeft door te spitten en te corrigeren en van feedback hoeft te voorzien maar dat je met veelplezier en trots kunt kijken naar de volgende aflevering van een YouTube-productie van je leerlingen?

Het succes van De Luizenmoeder is te verklaren: Een herkenbaar onderwerp met urgentie is de basis voor een strak geschreven script. Fantastische acteurs zetten karikaturen neer en de vlotte montage doet de rest. Ilse Warringa (Juf Ank) en Diederik Ebbinge (Directeur Anton) schreven mee aan het script en dus ook aan hun eigen rol. En dat is heel leuk om te doen, weet ik uit eigen ervaring.

Ik wilde als Taaldocent Pabo meer aandacht op de basisscholen voor de interpunctie in teksten. Dan kom je dus bij spelling, technisch lezen en schrijven (stellen) uit. Leestekens zijn belangrijk in geschreven taal en verdienen op een andere manier aandacht in de instructie en de verwerking. Door elk leesteken een sound te geven, geef je de leestekens de aandacht die nodig is om tot goed tekstbegrip en taalgevoeligheid te komen.

De kwaliteit van het schrijfonderwijs op de Nederlandse basisscholen laat te wensen over. In de blogs van Suzanne van Norden kun je lezen hoe dat komt. En in 2019 gaat de inspectie de kwaliteit van het schrijfonderwijs opnieuw vaststellen. Laat me raden wat daar uit gaat rollen … Matig tot zeer bedroevend. Ik ben op zoek naar de sleutels om de code te kraken en kinderen EN hun leraren het plezier in het schrijven van teksten terug te geven of te laten ontdekken.

Ik heb al 3 sleutels in handen:

Sleutel [1] Professionaliseren van leraren basisonderwijs. Dat is een prima begin. Leraren kunnen de fun van schrijven ontdekken en daardoor begrijpen wat er nodig is voor kinderen om tot goede teksten te komen. Met Suzanne werk ik samen om daar online vorm aan te geven.

Sleutel [2] vond ik in mijn ontdekking dat ik WEL kon schrijven ook al dacht ik 50 jaar lang van niet. Door het onderwijs dat ik kreeg, heb ik mezelf wijsgemaakt dat schrijven iets is voor een kleine groep mensen en dat je daar talent voor nodig hebt. Nu weet ik wel beter: schrijven kun je leren.

Sleutel [3] om de code te kraken is de verbinding van schrijven met video. Mijn motivatie vloog omhoog toen ik ontdekte dat ik met een goed script acteurs in beweging kan krijgen en dat anderen via YouTube konden zien wat ik bedacht heb. Ook juf Ank was aangenaam verrast met 4,7 miljoen kijkers. Dat geeft voldoening. En dat ga ik kinderen en hun leraren leren. Of jij misschien …

Wil je in je lees- en schrijfonderwijs aan de slag met iets totaal nieuws dat echt werkt? Iets waarmee jij jezelf en de kinderen in actie krijgt? Meld je aan als geïnteresseerde en ontvang het GRATIS e-book ‘Leestekens met een sound’. Je krijgt de eerste 3 clips over de punt, het vraagteken en het uitroepteken er ook bij om te gebruiken in je lessen. Zonder YouTube-reclames. Kraak de code en kies voor …

 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *