Poëzie & Podcast

Mediawijsheid krijgt binnenkort een plaats in het curriculum van de basisschool. Verplicht. ‘Komt dat er óók nog bij?’ Ja. Of nee. Dat hangt ervan af hoe je het aanpakt.

Wat is mediawijsheid?

De meest overzichtelijke definitie lees je op mediawijzer.net : ‘Mediawijsheid is de verzameling competenties die je nodig hebt om actief en bewust deel te nemen aan onze mediasamenleving.’  Dan staan media centraal. Denk  aan Krant, TV, YouTube, Radio, Podcast, Tijdschriften. Bij al deze media speelt Taal een belangrijke rol. Je kunt het ook omdraaien. Taalonderwijs kan interessanter zijn voor kinderen als ze af en toe eens mogen werken met media. Zelf media produceren en daarop reflecteren, is volgens de doelen van Kennisnet het hoogst haalbare.

Handig combineren

Mijn voorkeur gaat uit naar de combinatie van Taal met andere vakken. Dat kan met Mediawijsheid op heel veel verschillende manieren. Bijvoorbeeld met Gedichten voordragen (Technisch Lezen) en Radio of Podcast. Nu is radio weer in opkomst door de toename van Podcasts. YouTube (Video) en bijvoorbeeld Spotify (Audio) bieden mogelijkheden om kennis te maken met educatieve Clips en Podcasts. De leraar kan beginnen met het beluisteren en analyseren van interessant mediamateriaal om daarna kinderen op weg te helpen eigen programmaatjes te laten maken.  Ik heb al veel jaren ervaring met het produceren van video en audio. Ook met studenten pabo en kinderen in het basisonderwijs. Het belangrijkste is om met goede teksten te werken. Zelf schrijven is een optie maar kinderboeken en gedichten leveren interessant materiaal om mee aan de slag te gaan. Hier liggen mogelijkheden voor educatie. Bijkomend voordeel is dat kinderen het werken met media interessant en leuk vinden. Vooral omdat ze iets gaan creëren en dus ook hun creatieve vermogen en verbeeldingskracht kunnen aanspreken.

Spreekt dit jou aan, lees dan even verder want ik heb een uniek aanbod. Nog niet gevonden op internet tot nu toe! En misschien interessant voor jou en jouw school.

 

Invalleerkracht

Binnen een reguliere invaldag in een middenbouw of bovenbouw verzorg ik een groot deel van de lessen volgens de planning. De lessen taal staan in het teken van Voordrachtslezen. De kinderen gaan met recent verschenen gedichten van gerenommeerde kinderboekenauteurs aan de slag tijdens de les in de ochtend. Ze oefenen door de dag heen op een mooie voordracht. Het laatste uur van de dag nemen we een Podcast op in een echte studio-setting. Kinderen die dat willen krijgen een koptelefoon op en spreken hun gedicht in via de microfoon. Het Radiogesprek en de Voordracht leg ik vast en is dezelfde dag nog terug te beluisteren via de computer van de school. Er verschijnt niets op internet waardoor de AVG gegarandeerd is.

Onderwijskundig gezien realiseer ik met kinderen een workshop waarin ik Taal & Mediawijsheid combineer. Voor de collega’s van de school  is het interessant om de opnames te beluisteren waarin de kinderen hun voorleestalent laten schitteren.

Alle voordelen op een rijtje:

  • Je hebt een bevoegde en ervaren leerkracht voor de groep beschikbaar voor invalwerk voor 1 dag
  • Het reguliere programma komt voor 75% aan bod
  • De workshop en radio-opname realiseren we in de overige 25% van de werkdag
  • We werken aan de kerndoelen van Mondelinge Taalvaardigheid [SLO]
  • We werken aan de kerndoelen van Mediawijsheid [Kennisnet]

 

Bel me even.

Boek je invaldag

workshop Poëzie & Podcast

 

Wil je een voorbeeld horen?

Ik kan je een demo toesturen. Mail me.

Op de hoogte blijven? Meld je aan voor nieuwsdienst.