Snoeischaar en Onderwijs

Werk je in het basisonderwijs en twijfel je of je dat nog lang zult blijven doen? Het is een ramp als een groot deel van de leraren het onderwijs gaat verlaten. Er dreigt al een tekort door de lage instroom op pabo’s en de vroeg vertrekkende 60’ers. Besef dat je belangrijk werk te doen hebt. En ja … er is van alles aan de hand.

Wat gaat er mis in het onderwijs?

Herken je je hierin?
1 Je bent dagelijks bezig met nakijken van werk dat jouw leerlingen produceren. Dat kost veel tijd en energie.
2 Je geeft voor een groot deel les uit methodes. Dat beperkt je creativiteit en jouw kritisch denken.
3 Je hebt nauwelijks tijd voor het lezen van vakliteratuur, voor individuele professionalisering en lezen, bijvoorbeeld op social media.
4 Deskundigen, Adviseurs, Inspirators, Uitgevers en allerlei anderen weten wat er mis is en vertellen jou wat er moet gebeuren. Je voelt je betutteld.
5 Bureaucratie neemt veel tijd in beslag en knaagt aan het plezier dat je ooit eens had in je vak.
6 Vakanties halen je uit je flow.
7 Het vertrouwen tussen de ouders en jou is er niet altijd. Kijk je ook naar De Luizenmoeder?

Wat er ook voor jou waar is van bovenstaande feiten, waarnemingen of veronderstellingen, de kinderen zijn per definitie altijd het kind van de rekening. Nu ook weer. En wil je dat?

Snoeischaar (punt 1)

Volgens mij moet de snoeischaar eraan te pas komen om deze ongewenste situatie voor de leraren PO te keren. Hoe ik daarbij kom? Twee jaar geleden had ik een functioneringsgesprek met een leidinggevende. Ik had een videocamera en een snoeischaar meegenomen en aan die 2 metaforen hing ik mijn verhaal op. Ik wilde meer video inzetten in het HBO (Pabo) en ik was van plan om het aanbod van en de wildgroei aan ideeën, hypes, inspiratie-sessies en luchtballonnen drastisch terug te snoeien om tot de essentie van mijn vak en taak terug te keren. Voor mij is dat o.a. goed lesgeven aan jonge mensen die het vak van leraar willen leren. Dat staat of valt voor mij met veel lezen, kritisch denken en helder schrijven. Een jaar later bleek dat ik op de goede weg was met mijn snoeischaar en camera.

De snoeischaar zou jij eens kunnen zetten in de hoeveelheid nakijkwerk die je als leraar dagelijks mee naar huis zeult. In andere landen besteden leraren die tijd (een uur per dag) aan het lezen van vakliteratuur, actualiteit, (social) media, intervisie en andere leerzame bezigheden die verrijkend werken. In deze video pleit Dylan Wiliam ervoor dat leraren stoppen met de goede dingen die ze (denken) te doen zoals nakijken zodat er tijd vrij komt om nog betere dingen te doen.

 

BN’ers over onderwijs

De afgelopen 2 jaar produceerde ik ongeveer 300 clips. Schrijven, opnemen en monteren … dat leer ik nu aan studenten zodat zij dat met kinderen kunnen gaan doen: vloggen, interviewen, nieuwsuitzendingen maken, experimenteren met een greenscreen. Een interessante clip voor jou is deze compilatie: Hoor je het eens van een ander. Hierin zijn enkele Bekende Nederlanders aan het woord die een wens of advies hebben voor onze leraren PO. Voor jou dus. Ik heb met een aantal sprekers op conferenties en enkele gastsprekers op de pabo interviews op video afgenomen en telkens dezelfde laatste vraag gesteld: Welke boodschap heb je voor pabostudenten en (startende) leraren? Later realiseerde ik me dat deze uitspraken ook een hart onder de riem kunnen zijn voor alle leraren die het zwaar hebben.

 

Creëren (punt 2)

In een lezing van Marinus Knoope leerde ik over De Creatiespiraal. Dit model heeft zo veel raakvlakken met de natuur en de seizoenen in het bijzonder, dat hij voor mij van waarde is gebleken in mijn creaties van de afgelopen 2 jaar. Deze werkwijze hanteer ik nu als ik weer eens iets van de grond wil trekken. Jij kunt meer plezier in je vak ervaren als je af en toe samen met kinderen iets gaat creëren. Moet je wel een deel van je methodes opzij willen schuiven. Voor het onderdeel Schrijven (van teksten) binnen Taal is het geen enkel probleem als je de taalmethode laat liggen. Het schrijfonderwijs krijgt juist meer betekenis voor de kinderen en voor jou als je een methodiek toepast. Een werkbare werkwijze kun je leren bij Suzanne van Norden. Begin maar eens met het lezen van haar blogs. Zeer inspirerend.

 

it's a bowling birthday party

Pak het nu aan

Ik ga nu voor mijn motto: LESS stress MORE fun BETTER education. Heel bijzonder om te ervaren dat ik saaie opdrachten en duffe klussen gewoon uitvoer en afhandel omdat ik weet dat er ook een aantal spannende en uitdagende opdrachten binnen mijn werk zijn die me energie en plezier geven. Ik functioneer daardoor veel beter.
Hoe zou het voor jou zijn als jij ZELF jouw werkdruk voor een deel kunt gaan verlagen? De belangrijkste voorwaarden voor een prettige baan in het onderwijs zijn, volgens mensen die gelukkig zijn met hun werk: een positieve mindset en heldere persoonlijke doelen om aan je persoonlijke ontwikkeling en je professionalisering te werken. In het traject Vluchtheuvel BASIS maken Eric van den Heuvel en ik samen met enkele jonge leraren en pabostudenten een begin met dat proces en als je er zelf energie in steekt kan het life-changing zijn voor je. Dan kun je lekker in het PO blijven werken maar dan op een effectieve manier die jou, de kinderen, de ouders, je collega’s, je directeur en je bestuur iets heel anders oplevert: LESS stress MORE fun BETTER education.

 

Dit traject is niet geschikt voor iedereen. Je moet bijvoorbeeld bereid zijn om je snoeischaar te gebruiken.

 

Schrijf je hier in voor de nieuwsservice
Klik op de knop en hoor het laatste nieuws als eerste.