Vloggen? Hier 7 vragen aan jezelf als eerste stap.

Een camera of telefoon heb je zo gepakt. Draaien maar! Misschien ben je wel net zo getalenteerd als Enzo Knol en verandert je leven zo snel dat je in no time niet meer over straat kunt en op honderden selfies komt te staan. Misschien loopt het anders en wil je het wat serieuzer aanpakken.
Je kunt in ieder geval al eens nadenken over een aantal zaken en wat gaan experimenteren. Voor dat eerste heb ik een paar vragen voor je verzameld die je op weg kunnen helpen. Want vloggen is niet alleen leuk. Het is ook waardevol om je denken te sturen. En het meest waardevolle is dat je anderen kunt inspireren, vermaken, informeren of wat je maar wilt.
Mocht je een vlog de wereld insturen, laat het me weten. Ik volg je graag. Wordt vervlogd?

Questions before vlogging …
#1 Wie is je doelgroep? Wie zijn jouw voorbeelden? Wie zou je als volger willen?
Naast kleine ondernemers, zzp’ers, trainers en coaches richt ik me ook specifiek op startende ondernemers, succesvolle ondernemers en jonge getalenteerde studenten. Bij televisie richtte de omroepen zich in het begin op ALLE mensen. Nu hebben tv-makers door dat je met je programma meer bereikt als je een doelgroep in beeld hebt. Daar kunnen we iets van leren bij het maken van vlogs. Publiekgericht dus. Richt je pijlen op een klein select publiek.

#2 Heb je al een publiek? Mooi! Ga een publiek creëren op verschillende platforms: Facebook, Twitter , Instagram, LinkedIn.
Vloggen is leuk als je een flinke groep vaste kijkers hebt. Je krijgt dan respons en je weet voor wie je al die moeite doet. Naast je vrienden en familie in real life zijn ‘vrienden’ op internet ook geïnteresseerd in jouw vlogs. En die hebben allemaal ook een groep vrienden op internet dus … Voor je het weet vlog je voor een heel groot publiek.

#3 Waar gaan jouw kijkers wat aan hebben? Waar gaan ze blij van worden?
Het draait wel om jou in je vlog maar ben jij wel genoeg? Als je grappig bent, ja, dan is dat genoeg. Misschien is er meer voor nodig om je publiek te verleiden om naar je vlogs te blijven kijken. Essentieel is dat je waarde creëert. Alleen dan gaan mensen je vlogs bekijken. Jij mag de waarde bepalen.

#4 Wat wil je bereiken met je Vlogs?
Heb je een achterliggende bedoeling om te gaan vloggen? Kun je iets bijzonders? Ben je iets interessants aan het doen? Heb je ergens veel verstand van? Ga eens na waar je uniek in bent. Dan gaat het er niet alleen om WAT je doet maar misschien juist om HOE je iets doet. Of WAAROM je iets doet.
Bereik …
Ik las laatst in het Brabants Dagblad over een meisje van 9 jaar, Guusje Termaten, dat een spreekbeurt houdt in haar schoolklas over social media: de mogelijkheden en de gevaarlijke kanten. Als experiment maakt ze dit bekend op internet en vraagt ze aan de lezer om dit bericht zoveel mogelijk te verspreiden. Resultaat van dit experiment: In no time hebben 6 miljoen mensen haar oproep op internet gezien. De impact van deze actie heeft ze nog als laatste hoofdstuk toe kunnen voegen aan haar spreekbeurt.

#5 Hoe vaak wil je gaan vloggen?
Dagelijks vloggen gaat veel tijd kosten. Heb je tijd, dan kan het een optie zijn. Misschien is je leven boeiend genoeg voor een dagelijkse soap. Vlog je eens per jaar, dan gaan mensen je niet herkennen. En dat is toch wat je wilt? Maandelijks starten en uitbreiden naar wekelijks?

#6 Wie gaat je helpen bij het produceren van je vlogs?
Ga je het helemaal alleen doen? Of met iemand samen? Mij is dat laatste heel goed bevallen. Nooit gedacht van mezelf omdat ik van het type ben dat denkt het allemaal wel alleen te kunnen. Niet dus.
En achter de schermen kun je natuurlijk ook mensen betrekken in de productie. Je zult altijd feedback krijgen waar je wat mee kunt. Je vlogs worden er beter van. En wil je ondersteuning bij het bedenken van content, het schrijven van teksten of het presenteren op camera? Maak gebruik van trainingen, workshops of webinars. Of lees het handboek over zelf video produceren van Noortje Janmaat.

#7 Wat ga je naast je vlogs nog meer doen om in beeld te komen?
Vloggen alleen is meestal niet genoeg. Posten op social media vergroot je naamsbekendheid en je kunt verwijzen naar je vlogs. Een website werkt natuurlijk altijd goed als basis voor ondernemende activiteiten. En een eigen blogkanaal trekt ook aandacht. In je blogs kun je weer verwijzen naar je vlogs.

Wordt vervlogd …