Werkdruk

In het onderwijs is de werkdruk bijzonder hoog en daar moet echt iets aan gebeuren. In deze blog lees je wie welke rol kan spelen in het drama dat onderwijs heet.

 

'Leraren zijn net echte mensen'.1b895a93

Focus op de leraar!

Alle onderwijsvernieuwingen gaan over het verbeteren van het onderwijs. Ook in Onderwijs 2032. Mooi natuurlijk maar door voorbij te gaan aan de mensen die dat moeten gaan realiseren, geef je het startsein naar een mislukking. Focus op de leraar als je het onderwijs wilt verbeteren en vernieuwen en begin met de werkdruk van de leraar te verlagen. ‘Een uitgeruste leraar die als een bruistablet voor de klas staat‘, schrijft Pascal Cuijpers in een artikel in het Brabants Dagblad.

 

 

De 4 grote werkdrukverhogers

Van de minister, de inspectie, de ouders en de methodemakers denk ik. Zo heb ik het indertijd vaak ervaren. Absoluut NIET van de kinderen. Als je bedenkt dat de eerstgenoemden zich allemaal druk lijken te maken om de kinderen, wat volgens mij niet altijd zo is, dan kun je daar zoeken naar de mogelijkheden om jouw werkdruk te verlagen. Jij bent degene die het dichtst bij de kinderen staat. En zij verdienen een energieke en enthousiaste juf of meester die er zin in heeft. Ik ga even kort door de bocht om het helder te maken.

  1. Ministers willen het onderwijs vernieuwen. Dat lezen we in het rapport Onderwijs 2032. Daar kun je enkele relevante suggesties uithalen. De open deuren heeft Arjen Lubach al voor je op een rij gezet in zijn Open Deuren Top 50 [op 6’30”]. Misschien nog even bekijken.
  2. De inspectie verlangt een rapportage waarmee je als school kunt verantwoorden wat je hebt gedaan om de gevraagde kwaliteit te leveren. En hier gaat het mis. Directeuren en leraren denken vaak dat je dan heel veel documenten moet produceren en registratietools moet vullen met data. Dat hoeft niet van de inspectie. Hier kun je tijd besparen. Ga voor de essentie en leg die vast in je documenten en pas die aan als daar een aanleiding voor is. Laat de programma’s die jouw school gebruikt voor de registratie van opbrengsten, leervorderingen enz. voor jou werken. Niet andersom dus.
    Meester Mark, de journalist die graag het onderwijs in wilde en er na 2 jaar weer gillend uit wegliep, gaf laatst een lezing en liet screenshots zien die hij maakte op een vrijdagavond in het LeerlingVolgSysteem dat zijn stageschool gebruikte. Daarop kon je zien hoeveel leraren en op VRIJDAGAVOND hun leerlinggegevens online verwerken. Dat was shocking. Tot na 12 uur PM waren er leraren aan het werk. Ik zeg: Stop daarmee.
  3. De ouders hebben veel wensen omdat we in een consumptiemaatschappij leven. Richting bedrijven kun je af en toe op je strepen gaan staan. Dat is niet handig als je iets van leraren gedaan wilt krijgen. Dat komt omdat jij als leraar geen product of dienst levert maar hetzelfde doel hebt als die ouders: de kinderen goed onderwijs geven en als het nodig is een beetje opvoeden. Je kunt de druk van ouders verlagen door ze voor te lichten en … als ze op de stoep staan vooral te laten weten dat JIJ de baas bent op school en dat je werkt zoals dat op de school van jou gevraagd wordt. Misschien een training assertiviteit of zelfverdediging volgen. Dat maakt je sterker.
  4. De methodemakers zijn de grootste werkdrukverhogers. Met de beste bedoelingen komen ze voortdurend met nieuwe versies van hun producten. Geen land ter wereld dat zoveel methodes gebruikt als Nederland terwijl NOG NOOIT is aangetoond dat de kinderen er betere resultaten mee halen. En toch lopen leraren continue warm voor nieuwe methodes en nemen ze stapels nakijkwerk mee naar huis. Deskundigen en onderzoekers raden het jou af. Ik ook. Het kan wel wat minder met die nakijkdruk. En die methodelessen. Daarvoor in de plaats zet je dan een methodiek. Dat is een manier van werken die jij je eigen maakt en die je in iedere situatie met andere input weer kunt inzetten. Dat kan vooral heel goed met Taal: Taalrondes, Boekknabbels, Boekgesprekken, Interactief voorlezen, Nieuws in de klas … Door methodieken in te zetten, zijn kinderen in de lead, leren ze veel en heb jij bijna geen nakijkwerk. Uiteraard zijn deze methodieken evidence based. Dus aangetoonde werkwijzen die blijken te werken.

 

9200000030108268

 

 

Wat wil JIJ doen om jouw werkdruk te verlagen voordat je doordraait?

In de training Vluchtheuvel BASIS maak je kennis met een methodiek voor het schrijven van teksten. Daarmee maak je werk van het lastigste en misschien wel het belangrijkste domein van taalonderwijs: schrijven. Het mooie is dat je hiermee een begin kunt maken met het verbeteren van een zwaar verwaarloosd domein. Als jij kinderen leert schrijven, bevorder je hun denkvermogen. Je werkt aan Taal, Burgerschap en Mediawijsheid. En aan het verlagen van je werkdruk.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *