Zó klaar met die scheiding …

Het onderwijs heeft last van hoge werkdruk, onderwijsvernieuwingen die niet voldoende van de grond komen en adviseurs die maar blijven inspireren en uitleggen hoe het eigenlijk zou moeten. We doen de verkeerde dingen.

Vak-Iconen-Grid

Vakkenvullers

Waar het onderwijs nog veel meer last van heeft is de scheiding der vakken. Een oud gegeven dat ooit is ontstaan toen het basisonderwijs is uitgevonden. Vanuit de disciplines in de wetenschap zijn ‘vakken’ ontstaan en die vullen tot op de dag van vandaag de lesroosters. En de examens. Dus Nederlands, Rekenen/wiskunde, biologie, Engels, muziek, filosofie,burgerschap en nog een stuk 25 …

Uitgeverijen produceren al van oudsher methodes om al die vakken vorm te geven. Met handleidingen, leerlingenboeken, verwerkingsboekjes en allerlei materialen. Voel je de werkdruk al komen? Want dat brengt een enorme leestijd met zich mee voor de leerkracht die al die vakken geeft. Die heeft meteen geen tijd meer om eens een goed kinderboek te lezen. Of een artikel op LinkedIn. Want: te druk met die methodes.

 

1384618725b909561c416d0c41234702

 

Nu staat het basisonderwijs voor de taak om digitale geletterdheid, 21ste eeuwse vaardigheden, mediawijsheid, programmeren en nog zo wat uit te rollen. Voel je de werkdruk en de wanhoop al toenemen? Want zijn dit nu de nieuwe ‘vakken’ die er op het overvolle lesrooster nog eens bijkomen? Wie zo denkt kan niet anders dan omvallen en bezwijken onder de druk van de 21ste eeuw.

Weg ermee …

Volgens mij is DE oplossing van de problematiek het afschaffen van denken in aparte vakken EN het COMBINEREN VAN DEZE 3 ZAKEN:

1 De (vak)inhouden die ertoe doen

Ik noem er een paar: Engels, wetenschap en techniek, historische besef, muziek, bewegingsonderwijs en last but not least ‘de eigen ervaringswereld van kinderen’. Het onderwijs moet natuurlijk ergens over gaan;

2 Taalvaardigheden Begrijpend lezen en Schrijven van teksten

In 6 van de 11 Century Skills draait om denken en dat doen we in taal. Zelf schrijven scherpt je denken aan;

3 ICT

Ik noem geen voorbeelden want daar zijn gi-gan-tisch veel opties voor die ook nog elke week komen en verdwijnen of op zijn minst veranderen.

De leraar die deze 3 zaken weet te combineren in zijn onderwijs haalt fluitend zijn pensioen. Dat komt omdat hij tijdwinst gaat boeken en omdat het fun-gehalte gaat toenemen. Dat geeft energie. Het vraagt wel om een andere mindset. Maar daar kun je aan werken.

Dat deze aanpak gaat slagen komt door de natuurlijke nieuwsgierigheid die kinderen hebben. Het probleem van het vastlopende onderwijs zit heel dicht bij de leraar zelf. De oplossing ook.

 

20170602_093022

Waar te beginnen?

1 Je zet projecten neer waarin je op deze eigentijdse manier gaat werken. Langzaamaan ga je uitbreiden;

2 Schrappen in het huidige rooster. Weg met bijvoorbeeld dat ‘lopende schrift’ of noem je dat ‘aanelkaarschrijven’? Met die verwarrende krulletters uit de tijd dat officiële aktes en notulen van vergaderingen met vulpen op papier terecht kwamen. Dat gaat tegenwoordig digitaal. We lezen in 2017 voornamelijk digitale teksten op onze telefoon;

3 Inhouden combineren. Thematisch onderwijs en projectonderwijs hebben zich in het verleden al meer dan voldoende bewezen;

4 Leren hoe je het onderdeel Stellen (teksten schrijven, opstel) efficiënter, betekenisvoller en waardevoller kunt integreren door beproefde didactische strategieën in te zetten.

 

Petra en Suzanne

Iedereen kan leren schrijven in de 21ste eeuw

Een goed begin kan zijn leren hoe jij kinderen kunt leren schrijven door zelf mee te schrijven en het daarover te hebben met kinderen. En door schrijven op te nemen in zaakvakken en thema’s. Suzanne van Norden heeft veel gepubliceerd over een succesvolle methodiek, onder andere 2 boeken die op een aantal scholen tot verandering van het stelonderwijs hebben geleid. In september start Suzanne met een Blended programma: een online-training in combinatie met LIVE ontmoetingen.

Eén ding is zeker. De leraar die zich deze methodiek eigen maakt, kan het gedeelte ‘Stellen’ uit de taalmethode schrappen. Dat is al een eerste stap in de goede richting. En wees eerlijk … hoe zou het voor je zijn als je als leerkracht plezier krijgt in wat je doet en tijd overhoudt voor wat je ECHT belangrijk vindt?

Wil je meer weten? Schrijf je dan in voor een GRATIS webinar dat Suzanne in mei geeft. Je gaat ervaren wat haar methodiek met jou doet en je kunt meteen de volgende dag aan de slag om een les uit te proberen in je klas. Hoe gaaf is dat? We mailen je de datum tijdig door.

 

Let’s make it happen: weg met die scheiding en kraak de code!

 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *